Source: http://amronbadriza.blogspot.com/2012/05/cara-membuat-related-post-atau-artikel.html#ixzz2DaGDNTf9 Pandawa Putra: Sebab Turun Ayat Source: http://amronbadriza.blogspot.com/2012/03/cara-memasang-meta-tag-keyword-dan.html#ixzz2D0LFOyez Source: http://amronbadriza.blogspot.com/2012/05/cara-mengubah-template-blogspot-menjadi.html#ixzz2DaHD0Dmv

Kamis, 26 Januari 2012

Sebab Turun Ayat


Al-Quran Al-Karim terbahagi kepada DUA bahagian.

Bahagian Pertama :

Diturunkan tanpa ada sebab-sebab tertentu. Bahagian ini semata-mata diturunkan untuk memberi hidayah kepada manusia, ayat ini banyak terdapat dalam Al-Quran.

Bahagian Kedua:

Diturunkan kerana ada sesuatu sebab yang tertentu. Dan dalam nota ini tidak mungkin memuatkan semua ayat-ayat tersebut. Kalau sudi bacalah kitab
 "لُباَبُ النُّقُوْل فِيْ اَسْبَابِ النُّزُوْل" karangan As-Sayuthi dalam kitab ini terdapat semua ayat yang diturunkan dengan bersebab.


Apakah Yang Dinamakan Sebab An-Nuzul?

Yang dinamakan sebab An-Nuzul ialah apabila berlaku sesuatu perbalahan atau sesuatu peristiwa di zaman Muhammad atau soalan-soalan yang dikemukakan beliau, maka turunlah satu atau beberapa ayat daripada Allah yang berhubung dengan perkara tersebut.

Contohnya :-

1.    Suatu perbalahan telah berlaku di Madinah antara kaum Khazraj disebabkan fitnah dari orang-orang Yahudi yang terkenal dengan hati busuk, sehingga hampir berlaku pertumpahan darah, dan disebabkan perbalahan tersebut turunlah ayat dalam surah Ali Imran ayat 100, Firman Allah Ta’ala :-

يا أيها الذين أمنوا إن تطيعوا  فريق من الذين  أوتوا الكتاب يردوكم من إيمانكم كافرين


“Hai orang-orang yang beriman, jika kamu mengikuti sebahagian dari orang-orang yang diberi Al Kitab, niscaya mereka akan mengembalikan kamu menjadi orang kafir sesudah kamu beriman.”

hingga beberapa ayat kemudiannya. Ayat-ayat tersebut semuanya mencemuh perpecahan dan menggalakkan persatuan, kasih sayang dan persefahaman.



2.    Suatu peristiwa telah berlaku hingga melakukan kesalahan besar, iaitu seorang yang sedang mabuk telah menjadi imam sembahyang dan setelah membaca Al-Fatihah, dia pun membaca surah ( قُلْ يآ اَيُّهَا الْكَافِرُونَ ) tetapi oleh kerana ia sedang mabuk lalu ia membaca salah
(قُلْ يآ اَيُّهَا الْكَافِرُونَ اَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ وَأَنْتُمْ عَابِدُوْنَ مَا اَعْبُدُ). Maka dengan peristiwa ini turunlah ayat  surah An-Nisa’ :-
يا أيها الذين امنوا لا تقربوا الصلاة وأنتم سكارى حتى تعلموا ما تقولون ......

Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu shalat, sedang kamu dalam keadaan mabuk,
sehingga kamu mengerti apa yang kamu ucapkan”

3.    Sebab An-Nuzul itu kadang-kadang disebabkan sesuatu yang merupakan harapan atau keinginan seperti persesuaian kehendak Allah Ta’ala dengan fikiran Sayyidina Umar Ibn Al-Khattab, katanya :-

وَافَقْتُ رَبِّي فِى ثَلاَثَ، قُلْتُ يَا رَسُوْلَ اللهِ لَوِ اتَّخَذْناَ مِنْ مَقَامِ اِبْرَاهِيْمَ مَصَلَّى فَنَزَلَتْ ﴿ وَاتَّخِذُوا مِنْ مَقَامِ اِبْرَاهِيْمَ مُصَلَّى ﴾ وَقُلْتُ يَا رَسُوْلُ اللهِ اِنَّ نِسَاءَكَ يَدْخُلُ عَلَيْهِنَّ الْبَرُّ وَالْفَاجِرُ فَلَوْ اَمَرْتَهُنَّ اَنْ يَحْتَجِنْنَ. فَنَزَلَتْ آيَةُ الْحِجَابِ    ﴿ يا ايها الذين أمنوا لا تدخلون بيوت النبي إلا أن يؤذن لكم إلى طعام غير ناظرين  اناه﴾
Ertinya:
"Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu memasuki rumah- rumah Nabi kecuali bila kamu diizinkan untuk makan dengan tidak menunggu-nunggu waktu masak (makanannya)[1228],…"


Dan satu masa berhimpunlah isteri-isteri nabi dan mengadap beliau kerana cemburu, lalu aku pun berkata kepada mereka

(عَسَى رَبُّهُ اِنْ طَلَّقَكُنَّ اَنْ يُبَدِّلَهُ اَزْوَاجًا خَيْرًا مِنْكُنَّ )
maka turunlah ayat Al-Quran seperti itu juga.


4.    Kadang-kadang sebab An-Nuzul disebabkan pertanyaan yang diajukan kepada Rasulullah s.a.w mengenai perkara yang telah lalu, seperti Firman Allah Ta’ala dalam surah Al-Kahfi
﴿ وَ يَسْئَلُونَكَ عَنْ ذِى الْقَرْنَيْنِ؟ ﴾

atau mengenai perkara yang telah berlaku seperti FirmanNya dalam surah Al-Israa :-
 ﴿يسألونك  عن الروح قل الروح من أمر ربي وما أوتيتم  من العلم إلا قليلا﴾

 “Dan mereka bertanya kepadamu tentang roh. Katakanlah:
"Roh itu termasuk urusan Tuhan-ku, dan tidaklah kamu diberi pengetahuan melainkan sedikit."”

atau mengenai perkara yang akan datang seperti FirmanNya dalam surah An-Nazi’at ayat 42-43:-
 ﴿يسألونك عن الساعة إيان مرساها﴾
 (Orang-orang kafir) bertanya kepadamu (Muhammad) tentang hari kebangkitan,
kapankah terjadinya?[1552]

[1552]. Kata-kata ini mereka ucapkan adalah sebagai ejekan saja, bukan karena mereka percaya akan hari berbangkit.
Dalam suatu riwayat dikemukakan bahwa ayat ini (S 79:42,43,44) turun ketika Rasulullah saw. ditanya tentang permulaan qiamat. Ayat ini turun sebagai penegasan bahwa hanya Allah yang mengetahui waktunya.
(Diriwayatkan oleh al-Hakim dan Ibnu Jarir yang bersumber dari Aisyah.)


5.    Sebab An-Nuzul itu kadang-kadang diturunkan dengan segera dan kadang-kadang turunnya itu terkemudian beberapa ketika kerana ada rahsia atau hikmah disebaliknya. Ini berlaku ketika orang-orang Quraisy bertanya kepada Rasulullah s.a.w mengenai roh, Ashabul Kahfi, dan Dzulkarnain, Rasulullah  menjawab “Besok akan ku ceritakan” tanpa mengatakan “Insya Allah”. Malangnya wahغu terlambat turunnya selama 15 hari, atau 3 hari atau 40 hari, sehingga Rasulullah s.a.w merasa susah hati. Kemudian turunlah jawapan dari Allah diantara kandungangannya ialah memberi petunjuk kepada Rasulullah supaya berada dengan mengatakan Insya Allah apabila berjanji kepada seseorang, iaitu Firman Allah dalam surah Al-Kahfi ayat 23-24 :-
﴿ولا تقولن لشيء إني فاعل غدا إلا إن يشاء الله واذكر ربك إذا نسيت وقل عسى  إن سهديني ربي لاقرب  من هذا رشدا﴾

Dan jangan sekali-kali kamu mengatakan tentang sesuatu: "Sesungguhnya aku akan mengerjakan ini besok pagi, 24. kecuali (dengan menyebut): "Insya Allah"[879]. Dan ingatlah kepada Tuhanmu jika kamu lupa dan katakanlah: "Mudah-mudahan Tuhanku akan memberiku petunjuk kepada yang lebih dekat kebenarannya dari pada ini."

Menurut riwayat, ada beberapa orang Quraisy bertanya kepada Nabi Muhammad s.a.w. tentang roh, kisah ashhabul kahfi (penghuni gua) dan kisah Dzulqarnain lalu beliau menjawab, datanglah besok pagi kepadaku agar aku ceritakan. Dan beliau tidak mengucapkan Insya Allah (artinya jika Allah menghendaki). Tapi kiranya sampai besok harinya wahyu terlambat datang untuk menceritakan hal-hal tersebut dan Nabi tidak dapat menjawabnya. Maka turunlah ayat 23-24 di atas, sebagai pelajaran kepada Nabi; Allah mengingatkan pula bilamana Nabi lupa menyebut Insya Allah haruslah segera menyebutkannya kemudian.



Faedah-Faedah Mengetahui Asbabun Nuzul

Setengah-setengah orang menyangka tidak begitu berfaedah mempelajari Asbabun Nuzul kerana ia semata-mata merupakan sejarah penurunan Al-Quran. Sebenarnya orang-orang yang menyangka demikian keliru kerana mengetahui Asbabun Nuzul mempunyai faedah yang banyak. Bacalah apa kata ulama di bawah ini:

•    Al-Wahidi ( الوحدى ) mengatakan seseorang itu tidak mungkin mengetahui tafsiran sesuatu ayat tanpa mengetahui latar belakangnya dan sebab-sebab ia diturunkan.

•    Ibnu Daqiq (ابن دقيق العيد  ) mengatakan, mengetahui sebab An-Nuzul adalah satu cara yang kuat untuk memahami makna-makna Al-Quran.

•    Ibnu Taymiyyah pula mengatakan, sebab An-Nuzul boleh membantu untuk memahami ayat Al-Quran. Kerana mengetahui sebab boleh memahami musabab.




Faedah-faedah mengetahui Asbabun Nuzul secara ringkas adalah seperti berikut:

1.    Mengetahui hikmah atau rahsia yang mendorong untuk menyatakan hukum sesuatu perkara secara tepat.

2.    Menolong untuk memahami ayat dan menolak kemusykilan.

3.    Menolak ( توهم الحصر ) yang pada zahir ada ( الحصر ).
4.    Mengkhususkan sesuatu hukum mensyarakkan sebabnya.

5.    Mengenal bahawa sebab An-Nuzul itu tidak keluar dari hukum ayat yang diturunkan apabila ada yang mengkhususkan ayat itu.

6.    Mengetahui ayat yang sebenarnya diturunkan kepada orang yang tertentu.

7.    Senang menghafal dan mudah memahami.





Huraian faedah mengetahui Asbabun Nuzul yang di atas ialah:

Faedah Pertama:

Mengetahui hikmah Allah Ta-ala yang sebenarnya tentang ayat yang diturunkan ini tentu memberi manfaat kepada orang mukmin dan juga yang bukan mukmin.
   
Bagi orang mukmin akan bertambah keimanan dan sangat suka untuk melaksanakan hukum-hukum Allah dan beramal dengan kitab Allah. Kerana ternyata kepada mereka kebanyakan dan keistimewaan yang berhubung dengan hukum-hukum tersebut dan kerana itu jugalah Al-Quran itu diturunkan.

Dan bagi orang yang bukan mukmin pula kiranya dia insaf. Hikmah-hikmah perundangan yang cemerlang itu akan membawa dia kepada iman iaitu ketika dia mengetahui bahawa perundangan Islam itu wujud untuk menjaga kemaslihatan manusia bukan untuk menekan dan menindas mereka.



Faedah yang Kedua:

Menolong memahami ayat dan menolak kerumitan ini dapat diterangkan dalam contoh-contoh di bawah ini:

Contoh Pertama :-

Firman Allah Ta’ala dalam surah Al-Baqarah ayat 115 :

﴿ولله المشرق والمغرب فأينما تولوا فثم وجه الله إن الله واسع عليم﴾
Dan kepunyaan Allah-lah timur dan barat, maka kemanapun kamu menghadap di situlah
 wajah Allah. Sesungguhnya Allah Maha Luas (rahmat-Nya) lagi Maha Mengetahui.

Dalam suatu riwayat dikemukakan bahwa Ibnu Umar membacakan ayat ini (S. 2: 115) kemudian menjelaskan peristiwanya sebagai berikut. Ketika Rasulullah S.A.W.  dalam perjalanan  dari  Mekah ke Madinah  shalat  sunnat  di atas kendaraan menghadap sesuai
dengan arah tujuan kendaraannya.
(Diriwayatkan oleh Muslim, Tirmidzi dan Nasa'i yang bersumber dari Ibnu Umar.)

Ayat ini pada zahirnya menunjukkan bahawa manusia itu harus bersembahyang dan mengadap di mana-mana arah dan tidak wajib menghadapkan badannya ke kiblat sama ada dalam pelayaran atau tidak. Sedangkan maksud ayat ini tidak demikian kerana ia diturunkan mengenai sembahyang sunat dalam pelayaran, atau orang yang sembahyang tidak tahu arah kiblat yang sebenarnya.
   
Buktinya ialah apa yang telah diriwayatkan oleh Ibn Umar r.a katanya:-

اِنَّ هَذِهِ الآيَةَ نَزَلَتْ فِي صَلاَةِ الْمُسَافِرِ عَلَى الرَّاحِلَةِ اَيْنَمَا تُوَجَّهَتْ

Contoh Kedua :-
   
Diriwayatkan dalam sahih Al-Bukhari bahawa Marwan bin Al-Hakam merasa musykil terhadap Firman Allah Ta’ala dalam surah Ali Imran ayat 188 :
﴿لا تحسبن الذين يفرحون بما أتوا ويحسبون أن يحمدون بما لم يفعلوا فلا تحسبنهم بمفازة من العذاب ولهم عذاب أليم﴾
Janganlah sekali-kali kamu menyangka, hahwa orang-orang yang gembira dengan apa yang telah mereka kerjakan dan mereka suka supaya dipuji terhadap perbuatan yang belum mereka kerjakan janganlah kamu menyangka bahwa mereka terlepas dari siksa, dan bagi mereka siksa yang pedih.”

Katanya, sekiranya setiap orang gembira dengan apa yang diberikan dan suka dipuji dengan perkara yang tidak dilakukan itu, maka kita semua akan disiksa. Beliau tetap berasa musykil hingga ibn Abbas r.a menerangkan kepadanya, seraya berkata “Sebenarnya ayat tersebut diturunkan mengenai Ahlul Kitab ketika Rasulullah s.a.w bertanya kepada mereka tentang sesuatu mereka menyembunyikan hukum yang sebenarnya dan menerangkan hukum yang lain. Tetapi berlagak seolah-olah mereka telah menerangkan hukum yang betul, di samping itu mereka meminta puji pula apa yang telah mereka lakukan, maka dengan penerangan itu hilanglah kemusykilan Marwan bin Al-Hakam.”




Contoh Ketiga :-

Arwah bin Az-Zubair r.a merasa musykil tentang maksud Firman Allah Ta'ala dalam surah al-Baqarah ayat 158 :-

﴿إن الصفا والمروة من شعائر الله فمن حج البيت أو اعتمر فلا جناح عليه أن يطوف بها﴾

Ertinya:
Sesungguhnya Safa dan Marwa adalah dari syariat Allah sesiapa yang menunaikan haji atau umrah tidaklah salah untuk tawaf pada keduanya

Zahir ayat ini menunjukkan bahawa bersa'ie antara Safa dan Marwah tidak wajib. Lalu ‘Arwah pun bertanya kepada Mak Ciknya Ummul Mu'minin Aishah r.a. Wahai Mak Cik, Allah Ta'ala berfirman ( فَلاَ جُنَاحَ عليه ان يَطَّوَّفَ بِهِمَا ) saya memahamkan bahawa manusia tidak wajib bersa'ie di antara Safa dan Marwah. Ummul Mu'minin Aishah lalu menerangkan bahawa orang-orang arab di zaman Jahiliyyah mengerjakan sa'ie di antara Safa dan Marwah dan mengerjakan Haji untuk berhala ( اساف ) di bukit Safa, berhala       (نائلة  ) di bukit Marwah.

Apabila orang-orang Arab memeluk agama Islam, setengah-setengah sahabat merasa enggan bersa'ie takut bercampur aduk dengan ibadat orang-orang jahiliyyah. Maka dengan itu turunlah ayat tersebut menolak sangkaan mereka, dan ayat mewajibkan orang-orang Islam bersa'ie kerana Allah bukan kerana berhala lagi. Dengan keterangan Aishah r.a itu maka hilanglah kemusykilan Arwah.



Faedah yang Ketiga:

Menolak "توهم الحصر" daripada ayat yang pada zahir ada "الحصر" seperti Firman Allah Ta'ala dalam surah al-Anaam ayat 145 :
﴿ قل لا أجد من ما أوحي إلى محرما على طاعم يطعمه إلا أن يكون ميتة أو دما مسفوحا  أو لحم خنزير فإنه رجس أو فسقا أهل لغسر الله به ﴾
Ertinya:
 “Katakanlah: "Tiadalah aku peroleh dalam wahyu yang diwahyukan kepadaku, sesuatu yang diharamkan bagi orang yang hendak memakannya, kecuali kalau makanan itu bangkai, atau darah yang mengalir atau daging babi - karena sesungguhnya semua itu kotor - atau binatang yang disembelih atas nama selain Allah. Barangsiapa yang dalam keadaan terpaksa, sedang dia tidak menginginkannya dan tidak (pula) melampaui batas, maka sesungguhnya Tuhanmu Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."

Imam Syafi'ie berpendapat bahawa (    الحصر) dalam ayat tersebut tidak dimaksudkan. Kerana ia diturunkan disebabkan keingkaran mengikut ajaran Allah dan RasulNya. Mereka mengharamkan apa yang dihalalkan Allah dan menghalalkan apa yang diharamkan Allah. Kerana kedegilan dan penentangan mereka kepada Allah dan rasulNya maka turunlah ayat tersebut dengan gambaran الحصر sebagai penentangan daripada Allah dan rasulNya kepada orang-orang kafir itu. Bukanlah tujuan الحصر yang sebenarnya. Seolah-olah Allah Ta'ala berfirman hanya yang haram itu ialah apa yang kamu halalkan daripada bangkai, darah, daging babi dan binatang yang disembelih tidak kerana Allah. Dan Allah tidak bermaksud untuk menghalalkan benda-benda itu, kerana tujuan ayat itu ialah mensabitkan haram bukan mensabitkan halal.


Faedah yang Ke Empat:

Mengkhususkan sesuatu hukum memandangkan sebab-sebabnya iaitu bagi yang berpendapat ( اِنَّ الْعِبْرَةَ بِخُصُوصِ السَّبَبِ لاَبِعُمُوْمِ اللَّفْظِ ) seperti Firman Allah Ta'ala :-
﴿ لقد سمع الله التي تجادلك في زوجها وتشتكي إلى الله والله يسمع تحاوركما إن الله سميع البصير الذين يظاهرون ......﴾
Ertinya:
Sesungguhnya Allah telah mendengar perkataan wanita yang mengajukan gugatan kepada kamu tentang suaminya, dan mengadukan (halnya) kepada Allah. Dan Allah mendengar soal jawab antara kamu berdua. Sesungguhnya Allah Maha Mendengar lagi Maha Melihat [1461]. 2. Orang-orang yang menzhihar isterinya di antara kamu, (menganggap isterinya sebagai ibunya, padahal) tiadalah isteri mereka itu ibu mereka. Ibu-ibu mereka tidak lain hanyalah wanita yang melahirkan mereka. Dan sesungguhnya mereka sungguh-sungguh mengucapkan suatu perkataan mungkar dan dusta. Dan sesungguhnya Allah Maha Pemaaf lagi Maha Pengampun.

Sebab turunnya ayat ini ialah berhubungan dengan persoalan seorang wanita bernama Khaulah binti Tsa´labah yang telah dizhihar oleh suaminya Aus ibn Shamit, yaitu dengan mengatakan kepada isterinya: Kamu bagiku seperti punggung ibuku dengan maksud dia tidak boleh lagi menggauli isterinya, sebagaimana ia tidak boleh menggauli ibunya. Menurut adat Jahiliyah kalimat zhihar seperti itu sudah sama dengan menthalak isteri. Maka Khaulah mengadukan hal itu kepada Rasulullah s.a.w. Rasulullah menjawab, bahwa dalam hal ini belum ada keputusan dari Allah. Dan pada riwayat yang lain Rasulullah mengatakan: Engkau telah diharamkan bersetubuh dengan dia. Lalu Khaulah berkata: Suamiku belum menyebutkan kata-kata thalak Kemudian Khaulah berulang kali mendesak Rasulullah supaya menetapkan suatu keputusan dalam hal ini, sehingga kemudian turunlah ayat ini dan ayat-ayat berikutnya.

Sebab turunnya ayat ini ialah Aus Bin As-Samat telah menziharkan isterinya Khaulah binti Hakim. Dan hukum yang terkandung dalam ayat ini adalah khas untuk mereka yang berduda. Mengikut pendapat ini selain daripada mereka berdua diketahui dengan dalil yang lain secara kias. Dan memang nyata sekali bahawasanya tidak menunaikan maksud hukum itu dan kias kecuali mengetahui sebab-sebab ia diturunkan.


Faedah yang Ke Lima:

Untuk mengetahui bahawa sebab nuzul ayat tidak terkeluar dari hukum itu sendiri walaupun ada Mukhasas ( مخصص ). Kerana ijmak ulama telah menghukumkan sebab An-Nuzul kekal dan tidak boleh dibantah. Jadi itu hanya untuk yang lain daripada yang menjadi sebab An-Nuzul.

Sekiranya tidak diketahui sebab nuzulnya nescaya boleh difahamkan bahawasanya ia adalah dari hukum yang boleh dikecualikan dengan sebab ada takhsis. Sedangkan ia tidak boleh dikecualikan sama sekali kerana sudah menjadi ijmak. Oleh itu Imam Al-Ghazali telah menyalahkan Abu Hanifah Rahimahullah kerana beliau telah mengecualikan (الأمة المستفرشة) atau hamba yang ditiduri daripada sabda Rasulullah (الولد للفراش وللعاهد الحجر) sedangkan hadith itu sebenarnya disabdakan pada anak  zim’ah (زمعة) dari hamba perempuannya. Kerana kata seorang hamba anak zimah (زمعة) dia adalah saudaraku dan anak hamba bapaku. Dia dilahirkan di atas katil ayahku. Maka berkatalah Rasulullah s.a.w hadith tersebut. Dan hadith tersebut mensabitkan berseketiduran bagi hamba perempuan, sedangkan Abu Hanifah tidak sampai kepadanya sebab hadith tersebut.




Faedah yang Ke Enam:

Untuk mengetahui kepada siapa yang sebenarnya ayat itu diturunkan supaya tidak terkeliru dengan orang lain, kelak akan tertuduh orang yang tidak bersalah sedangkan orang yang disyaki itu lepas bebas.

Oleh yang demikian Ummul Mu'minin Aishah telah menolak tuduhan Marwan yang telah menuduh saudaranya Ummul Mu'minin iaitu Abdur Rahman bin Abi Bakar As-Siddiq katanya beliaulah yang menyebabkan ayat ini diturunkan:-
﴿والذين قال لوالديه أف لكما﴾
 Surah Al-Ahqaaf

Ertinya:
Dan orang yang berkata kepada dua orang ibu bapaknya: "Cis bagi kamu keduanya, apakah kamu keduanya memperingatkan kepadaku bahwa aku akan dibangkitkan, padahal sungguh telah berlalu beberapa umat sebelumku? lalu kedua ibu bapaknya itu memohon pertolongan kepada Allah seraya mengatakan: "Celaka kamu, berimanlah! Sesungguhnya janji Allah adalah benar." Lalu dia berkata: "Ini tidak lain hanyalah dongengan orang-orang dahulu belaka." –


Aishah berkata : ( وَالله مَا هُوَ بِهِ وَلَوْ شِئْتَ اَنْ اُسَمِّيَهُ لَسَمَّيْتُهُ ).




Faedah yang Ke Tujuh:

Untuk senang menghafalnya dan mudah memahaminya serta dapat mengukuhkan wahyu di dalam hati tiap-tiap orang yang mendengarkan ayat itu kalau dia tahu sebab ia diturunkan kerana hubungan yang kukuh antara sebab dan musabab, antara hukum dan peristiwa dan sebagainya.


Cara Mengetahui Sebab An-Nuzul:
   
Satu-satunya jalan untuk mengetahui Asbabun Nuzul ialah hadith yang sahih daripada Nabi s.a.w, sabdanya :-
اِتَّقُوا الْحَدِيْثَ اِلاَّ مَا عَلِمْـتُمْ فَاِنَّهُ مَنْ كَذَبَ عَلَىَّ مُتَعَمِّدًا فَلْيَتَبَوَّا مَقْعَدَهُ مِنَ النَّارِ.
 وَ مَنْ كَذَبَ عَلَى الْقُرآنِ مِنْ غَيْرِ عِلْمٍ فَلْيَتَبَوَّا مَقْعَدَهُ مِنَ النَّارِ

Daripada hadith tersebut dapat diketahui bahawasanya tidak bercakap tentang Asbabun Nuzul kecuali dengan riwayat yang sahih daripada orang-orang yang menyaksikan sebab-sebab ayat itu diturunkan. Oleh itu, kalau sebab An-Nuzul itu diriwayatkan dari seorang sahabi maka riwayat itu diterima. Sekalipun tidak disokong oleh riwayat yang lain, kerana perkataan sahabi bukan medan ijtihad. Hukumnya ialah hukum marfuk sampai pada Nabi Muhammad s.a.w. Dan kerana jauh sekali seorang sahabi itu bercakap spontan daripada dirinya sendiri.

Tetapi kalau sebab An-Nuzul itu diriwayatkan dengan hadith mursal, hukumnya tidak boleh diterima kecuali apabila disokong dengan hadith mursal yang lain dan rawinya pula hendaklah terdiri daripada ahli-ahli tafsir yang mengambil dari sahabat seperti Mujahid, Akramah dan Sa'eid bin Jabir.


Perkataan-Perkataan Yang Digunakan Untuk Menerangkan Sebab An-Nuzul:
   
Berbagai-bagai ibarat digunakan oleh ulama tentang sebab An-Nuzul, iaitu sebagai berikut:

Pertama :-
Dengan lafaz yang sarih atau nyata dengan menggunakan perkataan sebab. Seperti       (سبب  نزول الآية كذا) ibarat ini sebagai nas tentang sebab ayat itu diturunkan.

Kedua :-
Dengan memasukkan huruf Fa' kepada perkataan Nuzul Al-Ayat selepas menyebutkan sesuatu peristiwa. Seperti yang diriwayatkan oleh Jabir katanya:

كَانَتِ الْيَهُوْدُ تَقُوْلُ مَنْ اَتَى امْرَاَةً مِنْ دُبُرِهَا (فِيْ قُبُلِهَا) جَاءَ الْوَلَدُ اَحْوَالَ فَاَنْزَلَ اللهُ :
﴿ نِسَاءُوكُمْ حَرْثٌ لَكُمْ فَاْتُوا حَرْثَكُمْ اَنَّى شِئْتُمْ ..﴾
البقرة 233

Ibarat ini juga katanya sebagai nas mengenai sebab ayat itu diturunkan.



Ketiga :-
Dengan cara soalan yang dikemukakan kepada Nabi s.a.w lalu turun wahyu sebagai menjawap soalan itu. Seperti Firman Allah dalam surah al-Israa’ :-

﴿يسألونك  عن الروح قل الروح من أمر ربي وما أوتيتم  من العلم إلا قليلا﴾
Ibarat ini juga merupakan nas mengenai sebab ayat itu diturunkan.


Keempat :-
Kadang-kadang tidak menyebutkan ibarat-ibarat yang tiga di atas tadi seperti :-
" نَزَلَتْ هَذِهِ الآيَةُ فِيْ كَذَا ". Ibarat ini tidak merupakan nas semata-mata bahkan boleh jadi mengandungi keterangan tentang hukum yang terkandung di dalam ayat itu, Qarinahnya atau hubungannya mensabitkan salah satu daripada dua kemungkinan atau menyokongnya.

Dari situ dapatlah kita mengetahui bahawa apabila ada dua ibarat dalam satu mauduk maka salah satu adalah merupakan nas tentang sebab ayat itu diturunkan dan yang satu lagi bukan merupakan nas. Dalam hal ini kita mengambil sebab ayat itu diturunkan sebagai nas dan lain kita ambil sebagai keterangan untuk maksud ayat. Kerana keterangan nas itu lebih kuat daripada yang muhtamal . Contohnya adalah seperti yang diriwayatkan oleh Jabir :

كَانَتِ الْيَهُوْدُ تَقُوْلُ مَنْ اَتَى امْرَاَةً مِنْ دُبُرِهَا (فِيْ قُبُلِهَا) جَاءَ الْوَلَدُ اَحْوَالَ فَاَنْزَلَ اللهُ :
﴿ نِسَاءُوكُمْ حَرْثٌ لَكُمْ فَاْتُوا حَرْثَكُمْ اَنَّى شِئْتُمْ ..﴾
البقرة 233)

Ibn Umar r.a pula meriwayatkan:

اُنْزِلَتْ نِسَاءُوكُمْ حَرْثٌ لَكُمْ ....... فِيْ اِتْيَان النِّسَاءِ فِى أَدْبَارِهِنَّ

Riwayat yang pertama merupakan sebab An-Nuzul dan riwayat yang kedua adalah sebagai keterangan hukum menyetubuhi isteri dari belakang, iaitu haram.

Tetapi kalau perselisihan itu berkisar di antara dua ibarat atau di antara beberapa ibarat yang bukan nas mengenai turunnya ayat maka ibarat itu hanyalah merupakan keterangan sahaja bukan nas mengenai sebab turunnya ayat, seperti kata setengah-setengah mufassiriin (  هَذِهِ الآيَة فِى كَذَا  ) atau
 ( نَزَلَتْ فِى كَذَا  ).

Tidak ada komentar:

Posting Komentar